Čo sa stane, keď za jazdy stlačíte štartovacie tlačidlo motora?

29. december 2016

Štartovanie auta tlačidlom je pohodlné a je dnes bežné u väčšiny áut. Ale čo keď ho stlačíte za jazdy? A čo keď motor potrebujete vypnúť?

Čím ďalej viac moderných áut ponúka buď rovno v štandarde alebo aspoň za príplatok možnosť odomykanie a zamykanie dverí bez použitia kľúča. Rovnako elegantne potom prebieha štartovanie - miesto klasickej spínacej skrinky, do ktorej musíte vložiť kľúč a s ním potom otočiť, aby motor "naskočil", postačí stlačiť štartovacie tlačidlo. A rovnakým spôsobom potom po dojatie motor vypnete a auto opustíte.

     Spája sa s tým veľké riziko krádeže, ale pohodlnosť tohto spôsobu je tak úžasná, že ho volí veľa ľudí aj cez známe riziká a automobilky ho musí ponúkať aj pre docela obyčajná autá. Je proste o mnoho ľahšie stlačiť tlačidlo než otáčať kľúčom, ktorý navyše musíte hľadať po vreckách. Každá minca ale má dve strany a zmienené riziko krádeže tu nie je tým jediným. Je tiež ľahšie toto tlačidlo stlačiť nechtiac, najmä ak je v mieste, kde sa za jazdy pohybujete rukami, čo sa vám v prípade klasického štartovania a vypínania motora otáčaním kľúča stane len ťažko.

Ford Fusion na videu nižšie, v Európe predávaný ako Mondeo, má štartovacie tlačidlo pomerne blízko výdychu ventilácie. A video sa zaoberá práve tým, čo sa stane, ak toto tlačidlo stlačíte za jazdy. Prejdeme od slov rovno rovno k činom - ak idete rýchlosťou nižšou ako 10 km / h, auto reaguje štandardne a motor sa proste vypne. Možno preto, aby auto nebrzdilo rýchle vodiča v náhlivo opustení vozidla, kedy motor chcú vypnúť ešte pred úplným zastavením, možno z iného dôvodu. Ale čo keď idete rýchlejšie ako 10 km / h?

     Ak tlačidlo stlačíte omylom v taký moment, nestane sa vôbec nič, vozidlo jednoducho na stlačenie nereaguje. Na snímke je to demonštrované v rýchlosti asi 80 km / h - tlačidlo v tú chvíľu ako by nebolo. Ide o obyčajný elektronický spínač, takže vozidlo nie je ťažké naprogramovať, aby signál k vypnutiu motora ignoroval a išiel ďalej, ako by sa nič nestalo. Môže ale nastať chvíle, kedy budete chcieť motor napriek tomu vypnúť, napr. V prípade nejakej poruchy, zaseknutého plynu, čohokoľvek podobného, ​​čo sme nedávno popisovali v prípade údajne zaseknutým tempomatu Škody Octavia. S kľúčom to je relatívne jednoduché, jednoducho ním otočíte. A pri tlačidle je niečo podobné možné tiež.

     V prípade testovaného Fusion je potrebné ho dlho držať a motor sa vypne aj za jazdy. Je to tak aj u vozidiel iných značiek (napr. BMW), u niektorých ďalších ale vedie k rovnakému výsledku iná cesta. Z vlastnej praxe vieme, že napr. Pri autách koncerne VW rovnakého efektu docielite dvojitým stlačením tlačidla krátko za sebou. Prvý signál auto považuje za chybu a upozorní vás, že ďalšie stlačenie vypne motor. A ak ho vykonáte, stane sa to. Otázkou zostáva, ako sa na niečo také bude tváriť prevodovka. U manuálu si vyradíte sami, automat s elektronickým voličom - aký je s najväčšou pravdepodobnosťou aj na videu, pretože sa jedná o nové auto - bude určite vedieť vyradiť na neutrál sám, dvojspojka alebo aj jednospojkový robotizovaný manuál iste zvládnu rozpojiť spojku. Správanie klasického automatu s mechanickým voličom ale môže byť záhadou. Za jazdy možno vyradiť na neutrál, ale musíte to urobiť sami, ručne.

     V každom prípade je dobre vedieť, že auto vás jednak pri nechcenom stlačení tlačidla "nezradí" a nevypne motor, čo by pri panickej reakcii (ono sa inak nič moc nestane, napr. U vozidiel koncernu VW zostane aj bez pusteného motora fungovať aj posilňovač riadenia - ak je elektrický - hoci na mieste za rovnakej situácie nefunguje a posilňovač bŕzd zostane ešte chvíľu natlakovaný) mohlo viesť aj k nehode. A tiež to, že motor ide vypnúť v každom prípade, aj keď nie je kľúč v zapaľovaní, ktorým by sa dalo otočiť.